vrijdag 9 mei 2014

Les 2 BEVO


 

Voorbereiding
Context
Belevingswereld
Het onderwerp van onze blog is jurken. Dit hebben wij voor de lessen verbreed tot het thema mode en eigen kleding. Deze les gaat over het ontwerpen van printjes voor op kledingstukken en is geschikt voor de bovenbouw. Dit past bij de belevingswereld van kinderen, omdat kinderen in de leeftijd van 10 tot 12 jaar steeds meer bezig zijn met hun eigen kleding. Ze gaan zelf hun kleding kiezen op basis van wat ze mooi vinden. Kinderen ontwikkelen dus steeds meer hun eigen smaak, en dat kunnen ze in deze les uiten door het verzinnen van nieuwe printjes.
Deze les kan in de gehele bovenbouw worden gegeven.
 
 
Basisplan
Opdracht en randvoorwaarden
Als eerst krijgen de kinderen een filmpje te zien van de catwalk, waarbij ze verschillende printjes te zien krijgen. Daarna kijken we waar printjes allemaal voor kunnen worden gebruikt en beantwoorden we hier een aantal vragen bij. Daarnaast is er een boek met verschillende printjes als inspiratie voor de kinderen om in te kijken (te koop bij Action voor een paar euro).
 
Kinderen krijgen een A3 papier met daarop de contouren van een blazer. Kinderen gaan met 2 verschillende technieken een printje maken voor op de blazer. Kinderen kiezen voor de eerste techniek tussen stempelen met spijkers of sjabloneren. Daarnaast kiezen ze een schrijfmateriaal: potlood of fineliner. De 2 materialen moeten samen verwerkt worden in 1 print.
 
Doelen
Beeldend doel:
De gekozen techniek en het gekozen tekenmateriaal moeten samengevoegd worden in 1 printje. Zo moet dus niet de ene helft van de blazer gestempeld zijn en de andere helft gekleurd, maar de materialen moeten samengevoegd worden tot 1 printje. Het printje moet constant worden doorgevoerd over de gehele blazer.
 
Technisch doel:
Op de juiste manier gebruik maken van de technieken van sjabloneren en stempelen. Hierbij wordt gelet op een nette uitvoering, dus geen uitgeveegde of gevlekte stempels of sjablonen. Daarnaast wordt er gelet op de juiste hantering van fineliner.
 
Receptie
/Oriëntatie
Introduceren
Beeldcultuur:
Filmpje laten zien over de mode op dit moment, van de catwalk.
(kijken tot 0.27)
-          Wat valt je op als je hier naar kijkt? Waarom?
-          Heb je zoiets al eerder gezien? Wanneer?
 
Deze catwalk was van een bekende modeontwerper. Vandaag gaan wij zelf ook mode ontwerpen, en wel met het verzinnen van een printje. Plaatjes uit het boek (Action) laten zien van verschillende printjes.
 
Analysevragen:
-       Waar kunnen printjes worden gebruikt?
è iPhone hoesjes, broeken, nagellak, dekbedovertrek en
     hierbij de foto’s laten zien. 
 
Beeldaspecten: (kleur)
Nog een plaatje laten zien van een printje?
-       Wat valt op aan de kleur?
è het zijn primaire kleuren
 
Deze kleuren gaan wij ook gebruiken bij het ontwerpen van onze eigen print, alleen rood, geel, blauw.  
 
Informeren
We kijken nog een keer naar de foto’s van de printjes.   
 
Onderzoeksvragen:
-       Welke materialen zijn gebruikt voor het maken van deze printjes?
-       Welke kleur overheerst?
-       Welke vormen zijn er gebruikt? Rondjes, vierkantjes, driehoeken?
 
Speculatieve vragen:
-       Welke materialen en vormen zou jij zelf gebruiken
 
Deze les gaan jullie zelf een printje ontwerpen, die je gaat maken op een blazer. Wij gaan dit ontwerp in het platte vlak maken, net zoals ontwerpers ook wel doen: er moet eerst een idee op papier gezet worden. Je krijgt dus een A3 vel met hierop de contouren van een blazer, waarop jij je printje gaat ontwerpen.
(Eventueel kan er een vervolgles aan worden toegevoegd, waarbij het verzonnen printje echt ontworpen gaat worden op stof)
 
 
Instrueren
Beeldend Probleem
Voor het maken van het printje mag je kiezen tussen twee technieken en twee schrijfmaterialen. Als eerst ga je kiezen tussen stempelen of sjabloneren. Hoe werkt stempelen? Voor het stempelen zijn er verschillende groottes van spijkers. Dit doop in de verf en hiermee maak je een afdruk op je papier. Wat is sjabloneren? Sjabloneren doen wij ook met verf. Je mag zelf je eigen sjabloon maken, door vormen een papier te knippen. Deze leg je op je blazer en je verft er overheen, waardoor het sjabloon dus op je blazer staat. Voor zowel stempelen als sjabloneren geldt dat je dit netjes moet doen. De afdrukken of sjablonen moeten dus niet gevlekt zijn. We maken alleen gebruik van de primaire kleuren.
Daarnaast ga je kiezen tussen fineliner en potlood. Je hebt dus straks twee materialen waarmee je je printje gaat maken: sjabloneren of stempelen en potlood of fineliner. Het is de bedoeling dat de twee materialen die hebt samen worden gevoegd in 1 printje. Dit printje moet over je hele blazer doorgevoerd worden. Dus niet de ene kant van de blazer gestempeld en de andere kant gekleurd, maar het stempelen en kleuren moeten 1 printje vormen.   
 
Beoordelen
Zie rubrix
 


 

 
Rubrix:
 
 
onvoldoende
Voldoende
goed
score
Originaliteit
 
 
 
 
max. 2 punten
Het bedachte printje is heel standaard, alleen gebruik van gemaakt van stippen en strepen.
 
0 punten
Het is een bestaand printje, maar er is wel goed over nagedacht.
 
 
1 punt
 
 
Er is een origineel printje bedacht, wat nog niet bestaat.
 
 
2 punten
 
 
Toepassing van de combinatie van het tekenmateriaal en de andere tekentechniek en constantheid van de doorvoering van de print
 
 
max. 3 punten
De tekentechniek en het tekenmateriaal zijn niet samen gebruikt in 1 print, maar los over de blazer verdeeld.
 
 
 
 
1 punt
 
 
De technieken zijn over het algemeen goed samen tot een print gevormd, maar de print is niet constant doorgevoerd over de gehele blazer
 
 
 
2 punt
 
 
De technieken zijn goed samengevoegd tot 1 print en over de hele blazer constant doorgevoerd.
 
 
 
 
3 punten
 
 
 
Nauwkeurigheid van het toepassen van de techniek van stempelen of sjabloneren
 
 
 
 
max. 3 punten
Meet dan de helft van de stempels en sjablonen zijn gevlekt of onnauwkeurig aangebracht. Over het algemeen ziet het printje er slordig uit.
 
1 punt
 
 
Over het algemeen ziet de toepassing van de techniek er goed uit, maar en zijn een aantal stempels of sjablonen uitgeschoten. Een paar onnauwkeurigheden
 
2  punten
 
 
De stempels en sjablonen zijn heel nauwkeurig aangebracht. Er zijn geen vlekken ontstaan, het zit er netjes uit.
 
 
 
3 punten
 
 
 
Kleurgebruik (alleen primaire kleuren)
 
 
 
max. 2 punten
Primaire kleuren zijn gemengd, dus er zijn andere kleuren ontstaan.
 
 
0 punt
 
 
Er zijn alleen primaire kleuren gebruikt, maar niet alle primaire kleuren zijn gebruikt
 
 
1 punt
 
 
Alleen primaire kleuren zijn gebruikt, en wel alle primaire kleuren: rood, blauw, en geel.
 
2 punten
 
 
 
 
                                                                                                                                                                     Totaalscore:
 
Blazer:
 
 
 
 
 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten