Voorbereiding *
|
Context
|
Belevingswereld groep 8:
Kinderen
zijn rond de leeftijd van 11 / 12 jaar steeds meer bezig met mode en
ontwikkelen hun eigen stijl, en gaan hun eigen kleding kiezen op basis van wat
ze wel en niet mooi vinden
|
Basisplan
|
Opdracht en randvoorwaarden
Kinderen
ontwerpen hun eigen kledingstuk. Dit doen ze aan de hand van een oud kledingstuk,
wat ze niet meer mooi vinden en mee hebben genomen van thuis. Daarnaast zijn
er tijdens de les verschillende stoffen aanwezig die gebruikt kunnen worden
ter versiering van het kledingstuk.
|
|
Doelen
|
Beeldend doel:
Iedereen
kiest een kledingstijl waarvoor het kledingstuk ontworpen wordt. Je moet
kunnen zien tot welke stijl het kledingstuk behoord. Er kan gekozen worden
uit de stijl van de jaren ’50, ’60, ’70 of ’90. Of er kan gekozen worden voor
een stijl van nu. Hierbij kan gekozen worden voor:
-
Exotisch: kleurrijk, zomers, Ibiza
-
Gamine: praktisch, comfortable, stoer, jongensachtig, sportief, pittig.
-
Romantisch: detail, vrouwelijk, zwierig, warme kleuren
-
Casual: pakken, blazers, netjes, chique.
Technisch doel:
Techniek van
het naaien juist toepassen.
Techniek van
knippen van stof juist toepassen.
|
|
Receptie
/Oriëntatie * |
Introduceren
|
Beeldcultuur
Foto’s laten
zien van de mode gedurende de jaren ’50, ’60, ’70 en ’90 en daarbij vertellen
wat de verandering was gedurende die jaren. Daarna verschillende stijlen
laten zien die op dit moment in de mode zijn. Vertellen dat voor het maken
van het eigen kledingstuk gekozen kan worden voor een stijl uit de vorige
eeuw of een stijl uit de jaren van nu: exotisch, gamine, romantisch of casual.
|
* |
Instrueren
|
Beeldend Probleem
Kinderen moeten zelf een stijl kiezen waarvoor ze een kledingstuk gaan
ontwerpen. Het moet duidelijk zijn tot welke stijl het kledingstuk behoord. Daarna vernieuwen ze hun oude meegenomen kledingstuk in de stijl die gekozen is.
Technisch doel
Bij het ontwerpen maken de kinderen gebruik van het naaien. Hierbij worden
twee stukken stof aan elkaar gemaakt door onderlangs en bovenlangs door de
stof heen te gaan. Daarnaast kunnen stukken stof geknipt worden
|
Reflectie
/Nabeschouwing * |
Nabespreken
|
Reflecteren
Werkstukken
beoordelen op basis van de rubrix. Daarnaast beoordelen kinderen hun eigen
werk. Ze vertellen wat ze leuk vonden om te doen, wat moeilijk was en hoe ze
het eindresultaat vinden. Kinderen gaan per stijl met elkaar op de foto in
hun eigen gemaakte kleding.
|
Rubrix:
|
onvoldoende
|
voldoende
|
goed
|
score
|
Kledingstuk
dat gemaakt is, moet bij de gekozen stijl passen.
max. 3 punten
|
0 punten
Kledingstuk
dat gemaakt is hoort bij een andere stijl dan de gekozen stijl. De kleding en
de stijl komt dus niet overeen.
|
1 punten
Het
kledingstuk past wel bij de stijl, maar is niet helemaal consequent
doorgevoerd. Er zijn elementen die beter bij een andere stijl passen.
|
2 punten
Kledingstuk
dat gemaakt is past bij de stijl die gekozen is. Het kleurgebruik is juist en
de kleding heeft de juiste vorm.
|
|
Naaien
max. 3 punt
|
1 punt
De
naaitechniek is niet juist toegepast. De stoffen vallen bijna van elkaar af
en het ziet er niet netjes uit.
|
2 punten
Het naaien
is slordig gebeurd (onregelmatig). De techniek is meestal juist toegepast,
maar soms zijn er steken overgeslagen of de steken zijn niet even groot.
|
3 punten
Het naaien
is gedaan volgens de juiste techniek. De draait gaat eerst onderlangs, dan
bovenlangs etc. De ruimte tussen de steken is steeds even groot.
|
|
Knippen
max. ... punten
|
0 punten
De stof is
slordig geknipt, er zitten rafels aan de randen en het is niet mooi
afgewerkt.
|
1 punt
De stof is
niet helemaal netjes recht geknipt, maar het is niet storend.
|
2 punten
De stof is
netjes geknipt in rechte lijnen. Er zijn geen rafels aan de randen en alles
sluit mooi bij elkaar aan.
|
|
Uiterlijke
verschijning
max. ... punten
|
1 punt
De
algehele verschijning van het kledingstuk is niet mooi. Het is niet
afgewerkt.
|
2 punten
Het
kledingstuk is niet overal even mooi afgewerkt, maar het idee van het ontwerp
is goed.
|
3 punten
Het
kledingstuk is origineel. Het is mooi afgewerkt. De algehele verschijning zit
er mooi en verzorgd uit.
|
|
Feedback namens Karin en Lisa
BeantwoordenVerwijderen1. Wordt er rekening gehouden met de belevingswereld van het kind.
Wij vinden dat jullie de juiste groep hebben gekozen voor jullie beeldende vorming opdracht. Eigen stijl en kleding ontwerpen begint inderdaad pas echt te spelen in het einde van de bovenbouw. Wat minder tot de belevingswereld van de kinderen zal spreken zijn misschien de stijlen uit de jaren 60, 70, 80 en 90, daarom vinden wij het heel goed dat jullie ook de optie geven van stijlen van nu.
2. Is de inleiding motiverend voor de leerlingen.
Het is goed dat jullie de verschillende stijlen bij de inleiding aanbod laten komen. Wat ik wel nog mis is misschien een foto van je eigen ontwerp. Hoe het kledingstuk eruit zag voordat je het bewerkt had en een foto van het nieuwe ontwerp/uitresultaat. Dit kan de kinderen ook weer extra enthousiasmeren omdat ze effect zien. Ik denk dat het wel een zeer motiverende opdracht is voor de kinderen, omdat ze allemaal wel een kledingstuk hebben wat ze niet leuk vinden.
3. De opdracht: is er sprake van een duidelijk beeldend probleem?
Jullie hebben het beeldend probleem duidelijk verwoord.
4. Worden de leerlingen door de lesopzet gestimuleerd tot eigen vormgeving?
Ja de lesopzet is heel vrij en open dit stimuleert de kinderen tot eigen ideeën en misschien hadden jullie nog iets meer aandacht kunnen besteden aan de technieken (naaien, hakken, knippen), want hiervoor hebben ze geen handvatten en dit kan de uiting van de creativiteit belemmeren.
5. Is het beeldmateriaal adequaat gekozen?
Ja, het geeft goed de tijdgeest weer en de kledingstijlen die er bij horen. Het zijn sprekende beelden. Ik mis alleen wel de beelden van de stijlen van nu. Niet alle kinderen jullie weten wat gamine en causal is.
6. Straalt het gekozen beeldmateriaal de huidige tijd uit?
De beelden uit de jaren 60, 70, 80 en 90 stralen natuurlijk niet het huidige tijd beeld uit dit kan ook niet en is ook niet storend naar onze mening. Zeker omdat er ook beelden zijn die wel representeer baar zijn voor de huidige tijd
7. Geef een aantal verbeter punten/aanvullende suggesties.
Hierboven heb ik al wat suggesties en aanvullen gegeven deze zal ik hieronder nog even op een rijtje te zetten:
- Ook dia’s/beelden van de huidige tijd/stijlen toevoegen
- Misschien ook iets vertellen over de technieken die je kunt gebruiken.
- Misschien eigen ontwerp laten zien van kledingstuk
8. Wat is het sterkste onderdeel van de les, en waarom.
De vrijheid in de opdracht vindt ik jullie sterkste punt. De kinderen kunnen echt alle kanten op de opdracht en helemaal iets ontwerpen naar eigen idee.